Veckobrev 17 mars

Rotaryvänner,

Vilken fantastisk helg! Lördagens minneskonsert blev en musikalisk fest som spände över många olika genrer. Vi fick lyssna till allt från Viktoria Tolstoys svängiga jazz och blues till Malena Ernmans magnifika opera och delar av Marie Nilsson Linds underbara låtskatter. Tina Ahlins gripande tal till sin mångåriga vän berörde och satte en känslosam och intim prägel på hela konserten. Kvällen andades även spelglädje och lockade till smittande skratt i den samspelta och genommusikaliska ensemblen. Tina Ahlin är en eldsjäl och satte guldkant på kvällen med både munspel och dragspel förutom sin vackra sång.

Nu startar arbetet med att klippa ihop konserten som ska visas på alla särskilda boenden i Ängelholms kommun. Förra årets visning av "Anita & Gunnar" blev uppskattad så kommunen valde att bekosta inspelningen även i år.

På fredagens klubbmöte fick vi träffa Eva Dahlberg som är anställd av Ängelholms kommun som kulturutvecklare. Eva ligger bakom alla fantastiska Njutbart-konserter men har även startat Internationellt café som är ett språkcafé där människor kan mötas och lära känna varandra. Ett viktigt integrations projekt för nyanlända som Eva har drivit i många år. Ett annat projekt är samarbetet med Fotoklubben Kamera där nyanlända får möjlighet att lära känna andra ängelholmare och prata runt ett intresse.

Kerstin Strömberg var med och berätta om sitt stora fotointresse och engagemanget i Fotoklubben Kamera som hon varit medlem i sedan 1975. För tionde gången har Fotoklubben Kamera i samarbete med ABF och Ängelholms kommun arrangerat en kurs i fotografering där kamera och språk arbetar tillsammans. Detta är en del av SFI-utbildningen och här får det bara pratas svenska. Som final ställs alster ut i gamla Kronohäktet.

Välkommen Malin Andersson! Malin är Rotarian sedan tidigare och har nu transfererat till vår klubb. Hoppas att du ska trivas i vårt glada gäng.

Vi var 30 personer varav 7 gäster som inmundigade pocherad pinfärsk torskrygg med skogschampinjoner i krämig vitvinssås. Nästa vecka välkomnar vi lokalområdespoliserna Anna Blomqvist & Eric Hagbom.
Gästvärdar är: Magnus N:son Engelbäck och Bengt Gustafson.

Har en avkopplande och härlig söndag i solen!

Kerstin Strömberg från FK Kamera och Eva Dahlberg, kommunens kulturutvecklare.
Välkommen till klubben Malin Andersson!
En fantastisk kväll med Malena Ernman, Tina Ahlin och Viktoria Tolstoy.
Kommande program
ICAs blomstrande samhällsengagemang
03 maj 2024

Guldsmed Rolf Orrling
10 maj 2024

Olle Schmidt tidigare ledamot av Europaparlamentet
17 maj 2024

Visa hela listan
Klubbinformation - mötestid
Ängelholm
Fredagar kl 12:15
Ordenshuset
Rönnegatan 2 A
Ängelholm,  26232
Sweden
VenueMap
Karta
President
Johnny Hagman
Klicka för att skicka e-post.
medlemsfoto
Vänligen lägg till mailservice@clubrunner.ca i din adress bok som betrodd avsändare.
Klicka här för att veta hur vi hanterar dina personuppgifter policy, click here.

ClubRunner
102-2060 Winston Park Drive, Oakville, ON, L6H 5R7